Pars Gearbox

تعمیر گیربکس صنعتی

قطعات گیربکس صنعتی

در این مقاله مهمترین و اساسی ترین قطعات گیربکس صنعتی با توضیحات مربوطه ارائه شده است.


هدف همه چرخ دنده ها انتقال نیرو بین یک سیستم و امکان دستیابی به طیف وسیعی از سرعت ها/بارها برای محدوده ثابتی از سرعت/بارهای ورودی است. این کار با تغییر نسبت دنده انجام می شود. یک نسبت دنده با تعداد چرخش هایی که ورودی باید برای یک چرخش خروجی کامل کند، تعریف می شود. طیف وسیعی از طرح‌های دنده مختلف وجود دارد که همگی طیفی از سطوح نویز، درجه تماس بین دندان‌ها، جهت انتقال نیرو و البته هزینه تولید را ارائه می‌دهند.


هدف همه یاتاقان ها پشتیبانی از شفت های چرخشی است که برای انتقال نیرو استفاده می شود و در عین حال اصطکاک را به حداقل می رساند. بلبرینگ ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: یاتاقان های ژورنال و یاتاقان های المان نورد. یاتاقان های ژورنال هیچ قسمت متحرکی ندارند و به تماس سطح به سطح ساده روغن کاری شده متکی هستند، در حالی که یاتاقان های المنت غلتشی از چندین جزء تشکیل شده اند (یکی از قطعات که به محفظه ثابت و دیگری به محور چرخان، چندین عنصر نورد و یک قفس برای نگه داشتن عناصر نورد در جای خود). بلبرینگ های المان نورد دارای تنوع زیادی از طرح های مختلف هستند.


گیربکس های صنعتی دارای کاسه نمد های متعددی هستند. اینها معمولاً کاسه نمد های الاستومری هستند که منبسط یا منقبض می شوند تا اطمینان حاصل شود که مایعات نمی توانند از آن عبور کنند. برخی از کاسه نمد ها ثابت هستند در حالی که برخی دیگر پویا هستند. کاسه نمد های ایستا بین قسمت های ثابت گیربکس قرار می گیرند در حالی که کاسه نمد های دینامیکی بین یک قسمت ثابت و متحرک مانند محور محرک قرار می گیرند.

هدف از آب بندی، حفظ روغن دنده صنعتی در داخل جعبه دنده و جلوگیری از نفوذ آلاینده ها است. از دست دادن قابل توجه روغن از گیربکس به دلیل نشتی در نهایت منجر به خرابی گیربکس می شود. ورود قابل توجه آب یا کثیفی به گیربکس می تواند منجر به مجموعه ای از مشکلات و احتمال آسیب و خرابی گیربکس شود. مهندسان تشخیص می دهند که آب بندی ها ممکن است توسط محیطی که در آن کار می کنند (اکسیژن، ازن، UV و غیره) و در اثر عملیات (گرما، تنش مکانیکی و غیره) تخریب شوند.


بسیاری از گیربکس های صنعتی هم در داخل و هم از خارج رنگ می شوند تا یک لایه محافظ در هنگام ذخیره سازی و کارکرد خشک ایجاد کنند. رنگ های مورد استفاده در هر سطح معمولاً متفاوت است. اگر لایه های رنگ از بین بروند و سطح به طور کامل توسط روغن محافظت نشود، احتمال خوردگی وجود دارد. اگر یک لایه رنگ داخلی خراب شود، همچنین می تواند فیلترها را مسدود کند و به حالت های خرابی اضافی در گیربکس کمک کند. روان کننده ها و رنگ ها و پوشش های مختلف اعمال شده روی گیربکس های صنعتی باید با یکدیگر سازگاری داشته باشند.


ویسکوزیته به جریان سیال تحت مقاومت نیروی برشی اشاره دارد. هرچه سیال غلیظ تر باشد، جریان کندتر است. برعکس، هر چه سیال رقیق‌تر باشد، جریان سریع‌تر می‌شود. همانطور که ممکن است تصور کنید، کاربردهای مختلف به درجه های ویسکوزیته روان کننده متفاوتی نیاز دارند. این باعث میشودبه اندازه کافی از تجهیزات محافظت کنند و عملکرد مطلوب را تضمین کنند.

مقدار نیرویی که از گیربکس عبور می کند
دمای عملیاتی پیش بینی شده
نوع چرخ دنده ها و بلبرینگ های مورد استفاده در قطعات گیربکس صنعتی
نمرات ویسکوزیته خط تولید چرخ دنده های صنعتی متفاوت است. با این حال به طور کلی از سازمان استاندارد بین المللی (ISO) VG 68 تا ISO VG 1000 ضخیم تر، با حجم های اولیه ISO VG 150، 220 و 320 متغیر است.

یک راه خوب برای فکر کردن در مورد آن: گریدهای ویسکوزیته روانکار صنعتی ضخیم تر از روغن موتور هستند، اما نازک تر از گریس هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *