Pars Gearbox

گیربکس های صنعتی

گیربکس چیست ؟

گیربکس صنعتی یک دستگاه در سیستم انتقال نیرو است که امکان کنترل قدرت را در اختیار شما قرار می دهد. وقتی نوبت به چرخ دنده ها می رسد ، همه چیز به سرعت گیج می شود. اصطلاحات زیادی وجود دارد که سازندگان چرخ دنده و همچنین مهندسان و طراحان از آنها برای صحبت در مورد چیزی که اساساً یک چیز مشابه است استفاده می کنند. اصطلاح “جعبه دنده” یکی از این اصطلاحات است که اغلب به جای هم با گیربکس یا گیربکس استفاده می شود  حتی اگر بعضی اوقات به آرایش های دنده ای کمی متفاوت اشاره داشته باشند.

ابتدایی ترین تعریف جعبه دنده این است که آن یک قطار دنده ای موجود است ، یا یک واحد مکانیکی یا جز کامپوننت متشکل از یک سری چرخ دنده های یکپارچه درون یک محفظه است. در واقع ، این اسم مشخص می کند که چیست – یک جعبه حاوی چرخ دنده. به اساسی ترین مفهوم ، جعبه دنده مانند هر سیستم دنده ای عمل می کند. گشتاور و سرعت را بین دستگاه رانندگی مانند موتور و بار تغییر می دهد.

گیربکس صنعتی چیست ؟

گیربکس صنعتی یک سیستم بسته و کپسوله است که انرژی مکانیکی را به یک دستگاه خروجی منتقل می کند. گیربکس می توانند سرعت ، گشتاور و سایر ویژگی های خود را تغییر دهد تا انرژی را به یک قالب قابل استفاده تبدیل کند.

گیربکس شافت بغل کرانویل روسی ROSSI - شرکت طاهران صنعت کوشا - نمایندگی رسمی  روسی

انواع گیربکس صنعتی

گیربکس های صنعتی قورباغه ای

گیربکس های قورباغه ای از قدیمی ترین گیربکس های تولیدی توسط شوروی سابق است که در کشور های کنونی ارمنستان اوکراین قزاقستان باکو آذربایجان در شرکت های مختلف تولید می‌شود و بعد از فروپاشی شوروی سابق از بین رفتن صنعت این کشور های کوچک که وابسته به حکومت مرکزی بودند توسط بازرگانان ایرانی به کشور عزیزمان وارد شد. اکثر این گیربکس ها در شهر جلفا و هادیشهر بارانداز می‌شد. و توسط صنعتگران و فروشندگان گیربکس استوک ، در کشور پخش می‌شدند.
این گیربکس ها بصورت استوک وارد کشور شدند و از متریال و طراحی بسیار ساده و پرکاربردی برخوردار بودند. و در تمام صنایع مختلف استفاده می شدند.

هدف از طراحی این نوع از گیربکس ها استفاده متنوع در صنایع گوناگون مانند جرثقیل ها، میکسرها، مخازن، معادن، ماشین آلات، ایزوگام و قیر ،خطوط نورد، بالمیل و آسیاب، خودرو سازی و غیره بوده.
البته بیشتر این گیربکس ها در کشور اکراین کنونی تولید شده و دارای مکانیزم متنوعی برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور می باشند به دلیل طیف گسترده‌ای از نسبت و شکل ظاهری ساده و نصب آسان در همه خطوط تولید و صنایع گوناگون کاربرد دارد.

گیربکس های صنعتی کتابی

محاسن گیربکس های صنعتی کتابی

۱- گیربکس های کتابی دارای طراحی بسیار منظم و همگن می باشند .و برای ماشین آلاتی که نیاز به گیربکس پر قدرت با حداقل فضای اشغال شده دارند بسیار مفید هستند.
۲- گیربکس های کتابی دارای بلبرینگ های کوکاپ (فشنگی) به اصطلاح ۳۲۰۰ می باشند و این مزیت باعث راندمان بالا و حداقل صدا میشود.
۳- گیربکس های کتابی روسی دارای انواع مختلفی از ۳۰ کیلوگرم تا ۴ تن بوده و تنوع بسیار زیادی در وزن و دور و اندازه برای ماشین سازان صنعتی ایجاد کرده است.
۴- گیربکس های کتابی به سه دسته دو محور (یک استیج) ، سه محور (دو استیج) و چهار محور (سه استیج) تقسیم می شوند و به این ترتیب دارای بیشترین گشتاور هستند.
۵- دامنه توان ورودی گیربکس های کتابی از ۱/۵ کیلو وات (دو اسب) تا ۲۰۰ کیلو وات می باشند.
۶- دامنه گشتاور گیربکسهای کتابی از ۲۵۰ تا ۲۰۰هزار N.m بوده . و دامنه نسبت از ۸ الی ۱۲۰ می باشد.
۷- چرخ دنده های گیربکس های کتابی نسبت به گیربکس های قورباغه‌ای دارای گام بزرگتر و زاویه بیشتر بوده و سختی چرخدنده ها معمولاً در حدود ۵۰ راکول c میباشد.

ویژگی های خاص این گیربکس صنعتی

مکانیسم متنوع و فولادهای آلیاژی با کیفیت بالا که معمولاً از خانواده سمانته می باشند. و ساخت چرخدنده ها با دقت و کیفیت بسیار بالا .و سپس سنگ‌زنی محور و پروفیل چرخ دنده ، باعث راندمان بالا در این جعبه دنده ها می باشد.
این گیربکس ها دارای شفت ورودی و خروجی مخروطی بوده.
گیربکس کتابی روسی با نام
sT3u – (تیپ)
در استاندارد روسیه شناخته می شدند.

گیربکس های اکسترودر

گیربکس اکسترودر تک پیچ سری E-MAX ارائه شده توسط پارس گیربکس در صنعت اکسترودر پلاستیک نامی معتبر برای خود دست و پا کرده اند. طراحی محکم و جهانی نصب بهترین محصول موجود در بازار را به مشتری ارائه می دهد. کیفیت محصول برجسته و دانش فنی در زمینه توسعه جعبه دنده ما را به شریک مورد علاقه سازندگان ماشین آلات اکسترودر تبدیل می کند.

بهبود بهره وری انرژی به دلیل چرخ دنده های مارپیچی و کاهش تعرفه برق و هزینه عملیاتی به طور مستقیم به سود هر کسب و کاری می افزاید.
ساختار جعبه دنده: طراحی نصب جهانی برای صرفه جویی در فضای بهینه و پیکربندی طراحی چندگانه. علاوه بر عملکرد عالی اتلاف گرما، جهت خروجی در سمت عمودی و افقی را می توان با درخواست مشتری انتخاب کرد. این طراحی ظاهری منحصر به فرد تصور رهبر در جهان است.
بدنه چدن دارای درجه بندی است
رانش داخلی HSG برای قابلیت اطمینان، دوام و صرفه جویی در فضا.
ابزارهای طراحی پیشرفته 3D-CAD & Gear برای محاسبه هندسه دنده بهینه برای دستیابی به عملکرد بهینه، دوام و اهداف qcdf.
هندسه های دندانه دنده ویژه ما امکان ساخت بهترین فیلم روانکاری را فراهم می کند. چرخ دنده ها با فاکتورهای ایمنی بهینه و همچنین فاکتورهای کاربردی با تجربه میدانی برای متغیرهای تأثیر خارجی، حداکثر طول عمر را تضمین می کنند.
چرخ دنده های فولادی با بالاترین استحکام و دوام.
مشخصات چرخ دنده های زمینی مطابق با استاندارد بین المللی کیفیت دین برای اطمینان از عملکرد کم صدا.
یاتاقان های با کیفیت بالا از سازندگان معتبر مانند بلبرینگ های SKF و یا ZKL که بر روی شفت های ورودی/خروجی انتخاب شده اند، بهترین کیفیت و دوام طولانی مدت را تضمین می کند.

گیربکس های بول هلیکال

1- گشتاورهای بسیار بالایی دارند .

2- عملکرد انها با حداقل سرو صدا و عمر طولانی همراه است.

3-در تمام وجوه قابل نصب میباشند .

4- با توجه به طراحی مارپیچی چرخ دنده ها و زاویه فشار حداکثری قدرت چرخدنده ها بسیاز زیاد میباشد .

5-طیف وسیعی از نسبت را دارند و شامل دو و سه استیج میباشند . دامنه نسبت بین 5 تا 500 قابل تغییر هست.

6-یاتاقانهای بلبرینگها دارای ابعاد بزرگ بوده و قابلیت طراحی برای هالو شفت را دارند .

چرخ دنده مارپیچ مخروطی یک جزء ضروری برای کاربردهایی است که در سناریوهایی که جهت نیرو باید تغییر کند، به درجه بالایی از گشتاور یا توان خروجی نیاز دارند. یک گیربکس با ساخت مناسب ابزاری ضروری برای مفید ساختن موتورهای محرک در شرایطی است که فضا در آن ممتاز است.

گیربکس های شافت مستقیم

گیربکس مارپیچ یک گیربکس صنعتی کم مصرف است و از نظر اندازه نیر کوچک ااست. این تجهیزات برای طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد ، اما معمولاً کاربرد اصلی آن در کارهای سنگین است . گیربکس مارپیچی در ساخت پلاستیک ، سیمان ، لاستیک و سایر تنظیمات سنگین صنعتی از محبوبیت خاصی برخوردار است. در سنگ شکن ها ، کولرها و نقاله ها که کاربردهای کم مصرف دارند مورد استفاده قرار میگیرد. ساختار این نوع از گیربکس ها مارپیچ است که به آن هلیکال نیز میگویند. نوه این جعبه دنده ساده است ولی دارای امتداد پروفیل مورب نسبتت به امتداد شفت است. با حرکت یک نقشه در امتداد سطح دنده انتقال نیرو در این گیربکس صورت میگیرد.

گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی مارپیچ از این نظر منحصر به فرد است که در زاویه ای ثابت است که هنگام حرکت ، دندان های بیشتری را قادر می سازد تا در همان جهت تعامل داشته باشند. جعبه دنده های مارپیچی اکسترودر در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند که استحکام پیچشی به حداکثر برسد و برای کاربردهای کم سر و صدا مورد استفاده قرار میگیرد . از گیربکس های اکستروژن در صنعت پلاستیک و در ماشین آلات استفاده می شود که به قدرت مکانیکی بالایی احتیاج دارند.

گیربکس صنعتی حلزونی

پر مصرف ترین نوع جعبه دنده ها نوع حلزونی است. اجزای آن یک ماردون فولادی بسیار مستحکم است به همراه یک چرخدنده حلزونی شکل. به این گیربکس مکعبی هم هم گفته میشود. حرکت سینماتیکی این جعبه دنده از همین دو قطعه ماردون و چرخدنده تشکیل میشود.  ساختار و زاویه خروجی این گیربکس به گونه ای است که کارکرد آن نرم و در بالابر ها و آسانسور ها استفاده فراروان دارد. ویژگی دیگر آن عدم برگشت پذیری در نسبت تبدیل به بالای 30 است. این جعبه دنده را میتوان در 8 حالت مختلف نصب کرد که باعث سهولت کار میشود.

گیربکس های خورشیدی 

دربین انواع گیربکس صنعتی به لحاظ راندمان گیربکس خورشیدی دارای بیشترین راندمان است و امروزه کاربرد بسیاری در صنعت پیدا کرده است.  در صنایع پمپ سازی گیربکس خوررشیدی به عنوان گرداننده اصلی پمپ و مونو پمپ ها یکی از پرکاربردترین انواع گیربکس در این صنایع هستند . گیربکس حورشیدی برای استقامت ، دقت و عملکرد مشخصی ایده آل است . این نوع گیربکس باعث افزایش طول عمر تجهیزات شما و عملکرد بهینه می شود . گیربکس های حورشیدی یا از نوع جامد و فرمتِ توخالی هستن یا از نوع  فلنج ، شافت یا پا استفاده می شوند.

گیربکس صنعتی سیکلویید

گیرکبس سایلکو لقی ندارد و از نظر ظاهری شبیه به جعبه دنده خورشیدی است. در این گیربکس دنده پینیون وجود ندارد. نیرو گشتاور نیز از طریق اعمال بار لغزشی دو سطح انتقال داده می شود. 

موتور گیربکس سایکلو با نیروی غلتشی عمل کرده و این عمل باعث می شود تا نیروی برشی در قطعات از بین برود. گیربکس های سایکلو در مقایسه با گیربکس های دیگر به دلیل توزیع یکسان بار و تحمل شوک بارهای شدید توسط اجزای انتقال قدرت برتری دارند. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *